Arlanda, Stockholm

Termos under jord

Arlanda flygplats i Stockholm förbrukade lika mycket energi som en stad med 25 000 invånare. För att spara på energikostnaderna och uppfylla sina ambitiösa miljömål kom Arlanda fram till en unik lösning: världens största underjordiska vattenreservoar, ”akvifären”, ger nu nästan all den kylenergi som flygplatsen behöver på sommaren. På vintern används värmeenergin från reservoaren för att smälta snön på flygplanens parkeringsplatser och för att förvärma tilluften till byggnaderna.

Retermia har levererat utrustning till Arlanda vid fyra tillfällen. Den första leveransen var 2007 till Terminal 5. Under 2011 levererades ytterligare två motsvarande system till Sky City-byggnaden. Det totala maximala luftflödet för alla tre leveranserna var 150 m³/s. De system som levererades 2022 hade ett maximalt luftflöde på 100 m³/s.

Kylbelastning i gynnsam användning

En underjordisk vattenreservoar fungerar som en gigantisk termosflaska. På sommaren pumpas kallt vatten från reservoaren för kylningsändamål. Det uppvärmda vattnet lagras och används under vintersäsongen för förvärmning av tilluften och avfrostning av flygfältet.

Kyleffekt från energireservoaren på sommaren överförs till flygplatsens fjärrkylanät via plattvärmeväxlare. Det vatten som värms upp i plattvärmeväxlaren återförs till den andra delen av energireservoaren, där det lagras till vintern (uppvärmningssäsongen). Från flygplatsens fjärrkylningsnät överförs kyleffekt till Retermia-kretsen, där tilluften kyls med hjälp av nålvärmeväxlare.

Värmen som ackumuleras i energireservoaren används för att förvärma tilluften på vintern med hjälp av samma nålvärmeväxlare som kyler tilluften på sommaren.

Retermia-kretsen använder också värmen från returvattnet från byggnadens kylnät för att förvärma ventilationstilluften på vintern.

Nålvärmeväxlare används för att utnyttja den kyllast som genereras i byggnadens inre zon på vintern för att värma upp byggnadens yttre zoner. Med andra ord gör systemet det möjligt att överföra värme och kyla inom en byggnad och mellan årstider.

Reglerbarheten avgjorde valet

– Arlanda var ett mycket intressant projekt: en helt ny typ av system, utan några färdiga tumregler. Den optimala lösningen söktes genom att modellera prestandan för olika värmeöverföringsalternativ med varierande luft- och vätskevolymer och utomhuslufttemperaturer med hjälp av RECAL-programvaran. Den optimala lösningen hittades i samarbete med VVS-konsulten, säger civilingenjör Markus Castrén från Retermia. Den underjordiska energireservoaren och relaterade system är designade av Sweco och implementerade av Swedavia.

Nålvärmeväxlarna placerades som ett förfilter- och värmeväxlarvägg i friskluftskammaren. Värmeöverföringsväggen består av 15 moduler.

Nålvärmeväxlarens effektiva funktion över ett brett spektrum av vätske- och luftflöden var avgörande för ett framgångsrikt resultat.

"Våra erfarenheter av systemet har varit mycket goda."

Besparingar som motsvarar energiförbrukningen i tusen småhus

Sky City-systemet har varit i full drift sedan mitten av december 2011 och producerar cirka 1,1 MW kyl- eller värmekapacitet vid utomhustemperaturer på -3 °C.

Sammantaget har Arlandas akvifersystem minskat flygplatsens totala årliga elförbrukning med uppskattningsvis fyra gigawattimmar och fjärrvärmeförbrukningen med tio gigawattimmar. Tillsammans uppgår besparingarna till 14 GWh, vilket motsvarar energiförbrukningen i cirka tusen villor. Arlanda Airport har fått flera miljöutmärkelser för sitt miljöarbete, bland annat Airports Council Internationals Eco Innovation Award och Stora Energipriset 2009.

Dela artikkel:

I TLS6-projektet ligger huvudfokus på att skapa förutsättningar för affärstillväxt, digitalisering, lönsamhet och internationalisering.


I utvecklingsprojektet designas och upphandlas en ny produktionslinje för nålröret som används i nålvärmeväxlare, vilket möjliggör större tillverkningskapacitet, förbättrad driftsäkerhet och bättre kvalitet. Projektet investerar även i produktionsmaskiner.

I TLS6-projektet förbättras affärsverksamheten och kundorienterad service med hjälp av digitalisering.

TLS6-projektet utvecklar nya produkter som förbättrar funktionaliteten hos värmeåtervinningssystem.