Värmeåtervinning i lackeringsverkstäder och explosionsfarliga miljöer
Ett särskilt kännetecken för målerier är lösningsmedelsångor och färgdimma i frånluften.
Filter ska installeras i målningsrummets sugväggar för att förhindra att färgdimma kommer in i frånluftskanalen. På grund av färgdimma måste ett grovfilter installeras framför den korrosionsskyddade nålvärmeväxlaren för att förhindra igensättning av värmeväxlaren. Vid behov kan lösningsmedel användas för att rengöra värmeöverföringsytor.
Frånluftsfläktar väljs ofta så att motorn är placerad utanför luftflödet.
I potentiellt explosiva, s.k. ATEX-klassade områden kan frånluftsaggregatet RETCARE OUT E användas på vattentaket, med en fabrikstillverkad ATEX-takfläkt.
ABB:s målningsverkstad för elmotorer,
Vasa, 2023

I projektet tilläggs värmeåtervinning till ventilationen i EE-byggnadens måleri (del A, frånluftsflöde 13,2m3/s) och de gemensamma utrymmena (del B, frånluftsflöde 17,4m3/s). VÅV-systemet har en s.k. hybridanslutning, där frånluftens värme kan användas i värmepumpsystemet utöver förvärmningen av tilluften. På sommaren används VÅV-batterier på tilluftssidan för att kyla tilluften.

Retermia VÅV-enheter i del B av ABB Vasa EE-byggnaden kan ses i förgrunden av bilden.
Enheterna i del A finns i det övre högra hörnet av bilden.
Retermias leverans omfattade VÅV-enheter på frånluftssidan och shuntgrupper (pump- och värmeväxlargrupper).
I del A installerades nålvärmeväxlarna i insugskanalerna till frånluftsfläktarna på vattentaket, så att fläktarna inte behövde bytas ut. VÅV-batterierna kan förbikopplas vid underhåll och under sommaren när värmeåtervinning inte behövs.

ATEX-frånluftsfläktar i del A på vattentaket före installationen av VÅV-system.

VÅV-enheter på vattentaket i del A efter montering.

VÅV-enheter på vattentaket i del A installerades
i insugningskanaler till ATEX-frånluftsfläktar.
I del B leddes luftflödena från de olika frånluftsfläktarna till två Retermia VÅV-enheter placerade ovanpå taket, med luftflöden på 9m3/s och 8,4m3/s. Nålvärmeväxlarna är i form av batteriväggar mellan servicedelarna.

För del B leddes luftflödena från de olika frånluftsfläktarna
till två Retermia VÅV-enheter.

Retermia VÅV på taket i del B.